Saturday, May 14

Pengapit yang Tersepit

Jangan tak tahu, pengapit atau dalam bahasa omputihnya 'bridesmaid' ni memainkan peranan yg penting dalam sebuah majlis perkahwinan. Banyak tugas yang harus pengapit buat. Hadoi! dah la aku kena jadi pengapit untuk kawan aku hujung bulan ni. Aku tak pernah pun jadi pengapit sepanjang hidup aku 24tahun ni. Berdebar-debar plak rasa.. Haha.. macam aku plak nak kawen gamaknya.. So aku tanya la pada orang yg lebih senior dari aku apa yg pengapit ni kena buat masa majlis perkahwinan tu. So ini yg dorang jawab..

1- kena pakai baju yg sama colour dengan tema pengantin. err.. kena beli baju.. aku langsung tak beli baju apa pun lagi. hahaha.. bila pikir-pikir balik.. baju kena cari, tudung pun kena cari.. ada duit ke nak beli semua tu? hammpeehh! lain la kalau cik pengantin nak sponsor. ringan sikit bebanan cik pengapit ni.. hehehe. *Cik Eyra sila take note ye!*

2- aku kena kenal-kenal dulu dengan family pengantin (ini termasuk nenek, atok, makcik, pakcik, sepupu sepapat dan yg sewaktu dengannya).. sebabnya kalau dah kenal akan memudahkan aku semasa majlis tu berlangsung.. mana tahu tiba-tiba cik pengantin suruh aku pi menyampai hal-hal penting kat family dia.. so bila dah kenal senang la nak menyampai.. takde la terkial-kial cari kalau dalam saat-saat genting..

3- kena kenal-kenal plak dengan pasangan pengapit di pihak sebelah sana.. bukan apa, senang la sikit nak buat kerja kalau dah memahami.. baru ada sikap toleransi di antara pengapit-pengapit.. kalau tak nanti takut pengantin tersenyum manis, pengapit plak masam muka.. errkkk! ada ke macam tu? Dan kalau pengapit tu single, boleh la mengorat or main-main mata.. so kalau boleh pesan kat pengantin tu supaya dorang carikan pengapit yg single dan kacak (ni kalau ada lagi mantop beb!).. hahahahahaha (gelak gatai) *Cik Eyra sila take note ini juga ye!*

4- pengapit harus membawa dan memegang tisu dan sponge bedak.. bukan apa, kadang-kadang masa majlis berlangsung, keadaan dalam rumah atau dewan panas sebab ramai orang.. maka si pengantin akan berpeluh.. so tugas pengapit adalah untuk lap peluh pada muka pengantin supaya tetap nampak anggun dan berseri-seri.. dan kalau pengantin menangis (terjadi bila pengantin bersalam/berpelukan dengan ibu bapa dorang), tugas pengapit juga untuk lap air mata pengantin.. kalau tak habis la make up.. mascara turun..

5- membetulkan pakaian pengantin. kalau veil pengantin tersenget disebabkan berpeluk-peluk dengan ahli keluarga or sahabat handal yg hadir, pengapit kena betulkan supaya tak nampak cacat lagi-lagi bila dalam gambar.. kalau kain terjungkit masa duduk ke, bulu mata terkeluar ke.. pengapit kena betulkan.. sesuai la dengan pengantin, dah nama pun raja sehari.. so pengapit perlu buat semua itu okay!

6- pengapit kena melayani pengantin di meja makan kalau pihak catering tak sediakan khidmat layan pengantin.. so pengapit kena la senduk nasi, letak lauk, tuangkan air dan sebagainya untuk pengantin.. untuk pengapit yg pakai lengan baju yg berambu-ramba, hati-hati la ye takut lauk kari terkena baju anda plak.. :D

7- jangan overshadow pengantin.. dan jangan over pose.. masa tu dah tentu-tentu ramai orang akan ambil gambar pengantin, dan secara tidak langsung pengapit pun akan termasuk sekali.. tapi kadang-kadang lensa camera memang la nampak macam ambil gambar pengapit, tapi hakikatnya dorang ambil gambar pengantin.. so please jangan nak pose over-over.. hahaha!

ini je info yg aku tau.. so korang kalau ada lagi info yg perlu aku tau.. sila, sila dan sila bagitau aku.. boleh komen kalau perlu, sebab aku memang memerlukan info pasal ni.. thanks! :)








No comments: