Wednesday, May 11

Loghat : Kejutan Budaya??

haiyaa.. hari ni tersangatlah busy.. tak sempat nak mengupdate apa yg patut kat blog ni.. nak berjalan-jalan sambil singgah di blog blogger lain pun tak sempat.. aku sibuk mencari font yg lawa-lawa untuk pc aku.. finally semua dah settle.. pc aku sekarang dah penuh dengan font-font yg lawa.. baru puas hati.. senang nak mengedit gambar nanti.. tengah asyik mencari font, tiba-tiba teringat pasal isu lupa diri ni..


'KO' 'KAU' VS 'HANG' 'ANG'


anda-anda semua nak tau tak.. orang-orang Penang ni sangat pantang kalau ada orang yg dari negeri yg sama tukar loghat bila berkomunikasi sesama sendiri.. sebagai contoh..


Klik untuk tumbesaran gambar :)

haaa.. so itu contoh yg aku bagi.. duduk kat kl or mana-mana negeri tak lama mana.. bila balik Penang, mulalah nak ber'ko'-'ko' dengan kawan-kawan sendiri.. oh pleaseee laaa! orang-orang macam ni selalunya memang akan jadi bahan sindiran/ejekan/perlian dan yg sewaktu dengannya pada kawan beliau sendiri..actually tak kisah pun kalau nak bercakap dalam loghat 'sana', tapi perlu ke dengan kawan sendiri satu negeri tiba-tiba nak tukar loghat pulak? macam lupa asal usul plak gayanya.. bukan tu je, siap ada jugak yg bertexting nak guna 'ko'-'ko' dengan kawan sendiri yg 1 kampung.. 

"DOK PENANG 20 TAHUN, DOK SANA TAK SAMPAI 5 TAHUN.. BALIK MAI PENANG DOK KO KO.." - salah satu ayat yg akan terkeluar bila ada orang yg macam entry di atas





p/s : 4 tahun aku dok kat Perak.. loghat utara aku still kuat.. hehe.. bangga jadi orang utara.. :)

4 comments:

MIA said...

eh mende ko ni. mende mende. jangan gitu dowh ! HAHAHAAA :D

Misz Farah said...

ko ni mende la mia.. hish ko ni.. suke ko kan? bwahaha :P

Haida said...

betoi duk kl cakap ko le...mai penang cakap la hang,,,apa la..

Misz Farah said...

hihihi.. betui-betui.. :D