Friday, June 6

Makanan Sunnah

Assalamualaikum..

Semua orang nak cantik. Semua orang nak sihat. Consume macam-macam produk. Untuk kurus, untuk putih, untuk gebu, untuk montok, untuk anjalkan. Opss..! Bahaha! Tapi satu je yang aku nak tau. Memang berkesan ke semua benda tu? Aku pun pernah juga cuba produk-produk nak melawa ni. Tapi hampeh! Tak lut pada badan aku. Haha. So aku dah lama stop ambil benda-benda macam tu. Oh ya! Aku hanya minum cleanx tea saja untuk detox. Itu pun kalau aku ingat nak minum. Haha.

Tapi kita lupa ada makanan yang lebih baik kita boleh amalkan. Makan la makanan sunnah. Bukan saja dapat pahala, badan pun akan sihat dengan amalkan makanan sunnah nabi. Aku ada dengar ceramah berkenaan makanan sunnah ni. Siap ada bagitau cara-cara untuk amalkan bagi kaum wanita untuk jaga kesihatan dalaman dan daya ingatan. Seeloknya diamalkan waktu pagi.

1. minum segelas air suam selepas bangun dari tidur. Tapi sebaiknya minum 1 botol air ditambah lagi 1/4 botol air. Ini untuk membuang benda-benda tak elok dalam badan kita. Sebab waktu kita tidur, banyak proses sedang berlaku.

2. Amalkan memakan sesudu minyak zaiton setiap hari. Tapi pastikan yang extra virgin. Itu yang seeloknya.

3. Amalkan juga memakan pati delima 2 sudu setiap hari. Aku pernah amalkan makan pati delima ni. Tapi sekarang dah stop. Lepas ni kena amalkan balik. Untuk pengetahuan semua, buah delima ni buah syurga. Itu yang ustazah tu cakap. Wallahualam.

4. Untuk tajamkan daya ingatan. Boleh buat untuk anak-anak yang masih belajar.
air suam + 1 sudu madu asli + 1 sudu kecil minyak herbatus sauda + 1 sudu minyak kelapa dara + beberapa helaian za'faran
selepas minum, biarkan perut berehat selama 2 jam sebelum makan makanan yang lain.

5. Selepas makan makanan berat, digalakkan untuk minum 1 sudu cuka tamar atau cuka kurma. Fungsinya untuk detox makanan tak sihat yang dah kita makan. Susah nak cari cuka kurma ni. Jadi aku amalkan minum cuka epal (apple cider) yang dicampurkan dengan segelas air. Boleh digunakan dalam masakan juga.

6. Untuk kudap-kudapan pula, gigit kulit kayu manis sebagai pengganti. Aku tau macam agak sukar nak gigit kulit kayu manis ni. Tapi kulit kayu manis ni boleh memberikan kita tidur yang berkualiti. Sangat menenangkan. Insha Allah.

Jom amalkan sama-sama! :)

No comments: