orang sedang baca :)

Friday, July 8

Penang diserang Encik JEREBU!

hey hOoo.. assalamualaikum.. bangun pagi ni terasa sakit tekak.. telan air liur pun terasa sakit.. ini petanda tidak baik.. mungkin ini sebab jerebu yang melanda pulau pinang akhir² ni.. makin lama makin teruk pula jerebu ni.. dari rumah aku kalau korang tengok.. dari jauh dah macam ada kat cameron highland woo! macam diselubungi kabus.. ni semua sebab indon la ni.. pi buat pembakaran terbuka kat sumatera.. selalu sangat macam ni bukan? asal depa bakar hutan kita plak yg kena tempias jerebu.. saja ja nak bagi rakyat malaysia ni sakit.. hihihi..


kebanyakan indeks pencemaran di kawasan penang ni merosot.. yg paling teruk adalah di kawasan seberang jaya.. jarak penglihatan adalah 2 kilometer berbanding dengan area USM sebanyak 4 kilometer jarak penglihatan.. aku yg tinggal dekat² dengan kawasan USM ni pun kena juga? haishhh.. 


so dinasihatkan orang ramai tidak melakukan aktiviti di luar.. banyakkan minum air masak.. kalau boleh pakai la topeng yg tutup hidung tu.. hehehe.. setakat ni aku belum tengok lagi siapa² yang pakai.. tapi kalau makin teruk silalah pakai yer.. ada ura² mengatakan jerebu ni akan bertambah teruk menjelang ramadhan ni.. mungkin depa nak bakar lemang kot atau pun nak bakar mercun or bunga api, almaklumlah nak raya kan.. hahahaha!


nampak tak tu? komtar pun dah tak nampak..
gambar hasil daripada encik Google.. siapa punya aku tak tau.. minta halal yer..

Tahap IPU 
0-50 ::: kualiti udara yang baik
51-100 ::: sederhana
101-200 ::: tidak sihat
201-300 ::: sangat tidak bersih
300 ke atas ::: berbahaya

No comments: